Bokaficam esetén a lábfej egy olyan szögben fordul ki, hogy az ízületet stabilizáló külső-belső szalagok túlnyúlnak, és ennek következtében részlegesen vagy teljes mértékben sérülnek. A kialakuló duzzanat és fájdalom általában arányosan mutatja a sérülés mértékét.

Teendők a sérülést követő első napokban:

  1. Védelem: kerüljük a sérülés irányában történő mozdulatokat. Pl. ha kifele fordult a bokánk, akkor a spicc-pipa mozgás mehet(járás), de kifele ne feszegessük. Ha a fájdalom megengedi, nyugodtan járjunk rajta, erőltessük a normális járást, de ne terheljük túl. Járás után felpolcolva pihentessük.

Jelentős duzzanattal és fájdalommal járó sérülés esetén rögzítő indokolt lehet 7-14 napig, hosszabban ne viseljük, mert erőteljes mozgás beszűkülést eredményezhet.

Gipszrögzítés alkalmazása csakis röntgen felvétellel alátámasztott törés, ficam vagy syndesmozis(a sípcsont és szárkapocs csont hártyás-szalagos összeköttetése) szakadás esetén indokolt!!!

  1. Duzzanatcsökkentés:
  • folyamatos kompresszió!!!- lehet fáslizni vagy kompressziós zoknit viselni, fontos, hogy ameddig fennáll a duzzanat, addig mindvégig alkalmazzuk
  • felpolcolás- különösen az első napokban ne lógjon a láb, előnyös, ha a gravitációt segítségül hívjuk a megnövekedett folyadék elszállításában. Munkahelyen tegyük a lábunkat egy másik székre.
  • éjszakai dunsztkötés: Pasta Cool (gyógyszertárban kapható, alkalmazást lásd a használati útmutatóban) használata 3-6 napig a duzzanat mértékétől függően. Érdemes raktáron tartani, nagyon hasznos húzódások, zúzódások kezelésére.
  1. Mozgástartomány megtartása és keringés fokozás: fontos, hogy a fájdalommentes mozgástartományban rendszeresen átmozgassuk a lábat. Óránként 10x spicc-pipa, amennyire a fájdalom engedni. A mozgástartomány napról napra nőni fog.
  2. Hűtés– vitatott témakör: jó fájdalomcsillapító, de gátolja a gyógyulási folyamatokat, ha túlzásba visszük. Nem hibázunk, ha a hűtést 1-2 napig használjuk, majd, ha lement a duzzanat, akkor kontraszt terápiát alkalmazunk. Kontraszt terápia: egy vödör meleg víz, egy vödör hideg víz. 3 percig a láb meleg vízben, 3 percig hideg vízben, és ezt 3 x megismételjük. Minél több idő telt el a sérülés óta, annál nagyobb legyen a hőmérsékleti kontraszt (a hideg 8 fok alá ne menjen)
  3. Kerüljük az alkohol és nikotin bevitelt!
  4. Mikor forduljunk mindenképpen orvoshoz?

A futók, különösen terepfutók nem fognak minden egyes „félrelépés” után kórházba rohangálni. Ha a viszont következő tüneteket észleled magadon, azonnal jelentkezz valamelyik kórház baleseti osztályán orvosi vizsgálatra. A protokoll ilyenkor röntgenkép készítését is tartalmazza.

  • ha nem tudunk ráállni
  • ha nagyon éles, szúró fájdalmat tapasztalunk
  • ha 2-3 nap elteltével sem tapasztalunk javulást a fájdalom és duzzanat tekintetében
  • ha szépen gyógyul a bokánk, viszont 2-3 hét elteltével is megmarad egy konkrét szúró fájdalom

Bokaficamnál leggyakrabban a külső és belső bokaszalagok sérülhetnek különböző mértékben.

Milyen további károsodás léphet fel?

Erősebb traumánál repedhet/törhet a szárkapocs csont és a sípcsont, illetve sokszor a szalag letépheti a csontos alapot az eredési pontoknál. Sérülhet továbbá a két csontot összekötő hártya és szalagrendszer(syndesmosis). Ezek a sérülések nagy fájdalommal és járásképtelenséggel járnak. Orvosi ellátást igényelnek!

A bokát alkotó csontok elmozdulhatnak(ugrócsont vagy szárkapocs csont). Ennek jele, hogy a gyógyulási folyamat elakad egy adott ponton, és a boka nem válik teljesen duzzanat és fájdalommentessé. A mozgástartomány sem tér vissza teljes mértékben. Ekkor érdemes egy sportsérülésekre szakosodott manuál terapeutát felkeresni.

  1. Mozgásterápia: a sérülés után 3-5 nappal el kell kezdeni a boka rehabilitációját. Első lépésben izometrikus(statikus) megfeszítéseket végzünk, majd elkezdjük az alsó lábszárizmok erősítését gumiszalaggal. A terápia legfontosabb része a boka „visszaokosítása” vagyis a proprioceptív (egyensúlyozó)tréning, amely statikus, egyszerű gyakorlatoktól indulva egyre dinamikusabb, nehezebb gyakorlatok fele halad, fokozatosan instabilabb felületeket használva. Ezt 3 hónapig!!! kell gyakorolni napi 10-15 percben ahhoz, hogy elkerüljük az ismétlődő bokaficamokat. Közben ne álljunk le a mozgással, sétáljunk, kerékpározzunk, Nordic Walkingoljunk, vagy mély vízben végezhetünk Aqua Joggingot- mindig aktuálisan, amit a fájdalom/duzzanat megenged. Ha a terhelés után beduzzad a bokánk, az annak a jele, hogy túltoltuk a terhelést. Ilyenkor vissza kell venni a terhelés mértékéből.

 

Szerző:
Sinkó Judit
-gyógytornász, manuálterapeuta, sportfizioterapeuta-

www.moove4run.hu

www.moovefizio.hu

Menü